There are few sports that demand as much physically and mentally from the participants as aerobatics.

The competition and air-show sequences, as the flights are called, must be flown with split-second timing, precise speed and altitude control, constant calculation for such variables as wind and temperature, and very precise planning on the pilot’s part. Any wrong turn, misplaced pullout, and roll in the wrong direction can put the pilot out of the running because of a zero score by the judge.

The competition sequences are flown in an aerobatic zone over the airport commonly called the BOX. As the picture (left) shows, the BOX is an area 3300 feet square with the top at 3500 feet. The bottom depends of the level of competency of the individual pilot. Beginners have to fly higher whilst the unlimited pilot is trained to get to the bottom of the BOX. In competition the lower limit is 330 feet or 100 meters. At air shows the display pilot has his own limits which are approved by the aviation authorities.

There are 5 acknowledged (FAI/CIVA) levels in aerobatics:

  1. Basic
  2. Sportsman
  3. Intermediate
  4. Advanced
  5. Unlimited

The competition flights are graded by a team of judges. Every judge has his assistant who is writing down the scores. The judges grade each individual figure as well as how well the sequence is positioned within the BOX. The figures are graded on factors like precision of the lines and angles, symmetry of figures and other factors spelled out in the catalogue used by all pilots. Each judge has a copy of the figures the pilot will fly. On these sheets the figures are graphically represented by symbols. The system of graphically depicting the figures was devised by Jose L. Aresti of Spain for the use in World Aerobatic Championships (WAC). It has been successfully used for many years. Picture left: Corner judges to check of the competition pilots stays within the cubic kilometer Box.

SKY Dancing

Dancing in the air. The aircraft of the Skydancer is equipped with a high tech set of music receivers. In the cockpit the pilot is able to hear music in his helmet or headset. Two radio’s make it possible for him to communicate with his ground staff and with the air traffic controller in the time. His ground staff will start Frank’s music on his command. The music is broadcasted to the aircraft and the public. This gives the flight a complete new dimension. Flying, synchronised to the rhythm of music is spectacular.

Aerobatics is a luxury exclusive medium, perfect as e.g. incentive, business to business or means of communication.

Short Dutch explanation

Aerobatics is niet alleen een spectaculaire vorm van luchtvaart, het is ook de veiligste vorm van luchtvaart.

Er blijkt verschil te zijn in hoe een ‘leek’ tegen kunstvliegen aankijkt en hoe er in de professionele vliegerij naar aerobatics wordt gekeken. In de volksmond wordt nogal eens gesproken over ‘stunten’. Stunten wekt de indruk dat de vlieger een overmoedige waaghals is die ‘maar wat raak’ vliegt. In de wereld van de luchtvaart wordt aerobatics gezien als een gedegen manier om vliegers bekend te maken met o.a. ‘unusual attitudes’ (ongewone vliegstanden). De ervaring en de statistieken wijzen uit dat een vlieger die zich bekwaamd heeft in aerobatics, in noodtoestanden of ongewone omstandigheden, beter en sneller reageert en een aantoonbaar grotere kans heeft te overleven dan een niet-aerobaticvlieger.

Geluid. De Xtra 300 L heeft van de luchtvaartdienst de ‘Blaue Umwelt Engel’ gekregen. Dit certificaat wordt alleen uitgereikt aan toestellen die voldoen aan de hoogste geluidseisen. Het toestel heeft een stille vierbladige propeller en heeft een extra geluiddemper. Op Duitse vliegvelden krijgt D-EZOZ zelfs korting op het start en landingsgeld omdat hij zo stil is. Het gemeten geluidsniveau ligt op 64.5 db.

Aerobaticvluchten worden altijd conform de strenge eisen gemaakt .

Voor sponsors blijkt aerobatics bovendien geschikt om te gebruiken als communicatiemiddel, als incentive of als business to business tool. Aerobatics is een van de snelst ontwikkelende sporten. Het is het hoogtepunt op iedere airshow. Wereldwijd zijn airshows publiekstrekker nummer twee.